Få bra tips inför en telefonintervju

Under tiden du söker jobb, är det viktigt att vara förberedd på en telefonintervju med kort varsel. Många företag börjar rekryteringen med ett telefonsamtal för att diskutera jobbmöjligheten med en blivande medarbetare, avgöra om kandidaten är en bra andidat och för att bedöma hans eller hennes intresse i tjänsten.

I de flesta fall kommer din intervju att planeras i förväg via mail eller telefon. I andra fall kan du få ett överraskande telefonsamtal. Du vet aldrig när en rekryterare eller en kontakt kan ringa och fråga om du har några minuter att prata, så svara alltid i telefonen professionellt, speciellt om numret är okänt. Du bör också kontrollera att ditt utgående meddelande i röstbrevlådan är professionellt.

Varför företag använder telefonintervjuer

Varför ska företag använda telefonintervjuer? Arbetsgivare använder telefonintervjuer som ett sätt att identifiera och rekrytera kandidater för anställning. Telefonintervjuer används ofta till utvalda kandidater för att begränsa poolen av sökande som kommer att bjudas in för personliga intervjuer.

De används också som ett sätt att minimera utgifterna i rekryteringen av kandidater från andra orter och länder. För långväga positioner, kan en telefonintervju vara den enda du får.

Hur man äger en telefonintervju

Innan du bokar din telefonintervju för ett nytt jobb, granska dessa intervjutips och tekniker så att du kan leverera på intervjun och ta dig till nästa runda.

Förbered dig för en telefonintervju precis som du skulle för en vanlig personlig intervju. Sammanställ en lista över dina styrkor och svagheter, samt en lista över typiska telefon intervjufrågor och hur du skulle besvara dem. Dessutom bör du ha en lista med frågor redo att fråga intervjuaren.

Om du har förvarning om intervjun, se till att gå igenom arbetsbeskrivningen och gör lite efterforskning på företaget.

Ta dig tid att matcha dina kvalifikationer till arbetsbeskrivningen så att du kan tala om varför du är en stark kandidat för befattningen. Granska ditt CV, samt memorera datum när du hade alla dina tidigare jobb, och vad dina ansvarsområden var.

Du ska känna dig bekväm och redo att diskutera din bakgrund och kompetens tryggt under ett telefonsamtal. Ha en kopia av ditt CV i närheten, så du kan hänvisa till det under intervjun. Ha också en kopia av den platsannons du besvarade, och en kopia av det brev som du skickade in.

Gör dig redo för samtal

Innan samtalet, bekräfta alla detaljer inklusive datum, tid, och vem du kommer att prata med. Var säker på att du vet om intervjuaren ringer dig eller om du behöver ringa. Om något går fel och du missar samtalet eller rekryteraren inte ringer i tid, få inte panik. Du bör kunna få samtalet tillbaka på rätt spår eller planera en ny tid om det behövs.

Använda ett tyst, bekvämt och privat utrymme utan några distraktioner så att du kan fokusera på intervjun.

 

 

 

 

Lämna ett svar